سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنج‌شنبه گذشته به قول بعضی‌ها ضد حال خوردم اساسی... . برادر بزرگوارم آقای فلاح از من خواست تا برادر همسرش، که‌ میهمان حضرت معصومه(س) و ایشان شده بود را با اینترنت سرگرم کنم. هر چه به مغزم فشار آوردم تا پایگاهی پیدا کنم که، واقعا سرگرم کننده باشد و ‌البته مفید(!) پیدا نکردم. جز چند مورد که آنها هم، هر کدامشان را برای آقا مجتبی باز کردم، کمتر از ده دقیقه سرگرمش می‌کردند.

چرا؟
برایم این سئوال پیش آمد که واقعا سهم کودکان و نوجوانان این کشور از اینترنت و رایانه چیست؟ تا به حال چند نرم‌افزار اسلامی مناسب با شرایط استاندارد برای کودکان و نوجوانان تولید شده‌ است؟ چند درصد این نرم‌افزارها بازده قابل قبولی داشته‌اند؟ در عرصه اینترنت چطور؟ چه سهمی از بودجه فرهنگی اینترنت را به کودکان و نوجوانان و تولید نرم‌افزار و پایگاه اینترنتی برای آنها اختصاص داده‌ایم؟ چند سایت مناسب، مفید و فعال در این زمینه داریم؟ اینها سوالاتی است که باید هر مسئول فرهنگی کشور را به فکر بیاندازد؟
هرچند اصولا حضور کودکان در عرصه اینترنت صحیح نیست اما این روزها حتی در دوردست‌ترین روستاهای کشور هم که بروید، شاهد حضور رایانه و حتی اینترنت در منازل هستید و این واقعیت خود تاکیدی است بر ضرورت برنامه‌ریزی در این راستا... .

فعالیت فرهنگی اینترنتی و وبلاگ:
از برخی از مراکز متولی بحث وبلاگ و وبلاگ‌نویسی همانند دفتر توسعه وبلاگ‌دینی و ضرورت حضورشان در عرصه وبلاگ‌نویسی که بگذریم، گویی برای تمامی مدیران فرهنگی ما وبلاگ‌نویسی و راه‌اندازی کاروان‌های وبلاگ‌نویسان و مسابقه و همایش شده‌است مد(!) و اگر نگوییم هر روز که هر هفته یک خبر با انواع شعارهای گوناگون در این‌باره می‌شنویم. گویی هر مدیر فرهنگی بر خود واجب می‌داند، در لیست فعالیت‌های فرهنگی پایان سال عنوان وبلاگ را داشته باشد. برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری کلان می‌کنند ولی کدام یک از همین مسئولین به فکر افتاده‌اند که یک پایگاه اینترنتی برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنند؟ یا یک لوح فشرده نرم افزار... وقتی که در انگلیس با هزینه 5 میلیون پوند مرکز حمایت از کودکان در اینترنت راه‌اندازی می‌شود، و یا برای کودکان موتورهای اختصاصی جستجو در اینترنت مانند موتور جستجوی یاهو یا اسک راه‌اندازی می‌کنند تا آنچه را که خود تمایل دارند در جستجو برای کودکان نمایش بدهند(!) چرا ما نباید در شان دین و اعتقادمان، در اینترنت برای کودکان هزینه کنیم؟

حوزه علمیه و دغدغه کار فرهنگی در عرصه اینترنت:
نکته دیگر اینکه، اگر هیچ نهاد و موسسه‌ای چنین دغدغه‌ای در عرصه اینترنت نداشته باشد، حوزه علمیه باید این دغدغه را داشته باشد. چند صباحی دیگر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد و ایام تبلیغی شروع می‌شود. بخش عظیمی از مخاطبان طلاب در مناطق تبلیغی کودکان، نوجوانان و جوانانی هستند که به رایانه و اینترنت مسلطند. از این رو آشنایی طلاب با اینترنت و رایانه و از سوی دیگر تاسیس و راه اندازی پایگاه‌های مناسب برای کودکان، نوجوانان و جوانان از سوی مراکز و مراجع فرهنگی حوزه علمیه امری لازم‌الاجرا به نظر می‌آید.
انتشار نشریاتی مانند پوپک، سلام بچه‌ها از سوی دفتر تبلیغات اسلامی و نشریاتی مانند سروش کودک و نوجوان و یا نشریات رشد آموزش و پرورش استقبال کودکان و نوجوانان، در زمان انتشار آنها نشان از تاثیر فعالیت فرهنگی هماهنگ با استاندارد‌های تبلیغی دارد. ضمن اینکه تشویق و تایید اینگونه نشریات توسط علما و بزرگان دین نشان از ضرورت وجود آنها در عرصه رسانه را دارد.
شنیده‌اید حکمت ارزشمند را که فرمود:«العلم فی الصغر، کالنقش فی الحجر»؟ باید برای گروه سنی کودک و نوجوان برنامه ریزی کرد. نقل می‌کنند که استاد شهید مطهری(ره) در اواخر عمر گران‌بهایشان، فرموده‌اند از اینکه برای دانشگاه‌ها وقت گذاشته‌اند پشیمانند(!). نه اینکه این کار را عبث و بیهوده بدانند ولی معتقد بودند که کار فرهنگی باید از سنین پایین و دوران کودکی صورت بگیرد. امروز اگر سهم کودکان و نوجوانان را در اینترنت زیاد نکنیم، فردا دیر است.

مرکز تربیت مربی کودک و ...:
در پایان اشاره‌ای داشته باشیم به مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان مرکزی که حجة الاسلام راستگو سالها پیش راه‌اندازی کرد و اکنون نه تنها در حوزه‌علمیه که در کشور به یکی از مراکز مهم تربیت مربی کودک و نوجوان مبدل شده است. اما آیا واقعا کافی است؟ کودک و نوجوانی که در منزل از رایانه استفاده می‌کند، چه سهمی از این مربی دارد؟ باید با راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی جذاب، مفید و موثر سهم این‌گروه از کودکان را از مربی کودک پرداخت کرد.
فهرست برخی از پایگاه‌های کودک و نوجوان:

پایگاه نونهال / پایگاه کودکانه / پایگاه کودکان / پایگاه کودک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان / پایگاه دانش‌آموز و کودک سازمان فضایی ایران / پایگاه مدادرنگی / پایگاه کودک و رسانه مرکز تحقیقات صدا و سیما / پایگاه عمو پورنگ / پایگاه اینترنتی نشریه اینترنتی ملیکا / پایگاه اینترنتی مجله رشد دانش‌آموز / پایگاه کودک و نوجوان شبکه آموزش / پایگاه کوچولوها / پایگاه فروشگاه دارا و سارا(بدون محتوا) / شبکه مدرسه / پایگاه تبلیغی کودک و نوجوان بانک کشاورزی(!) / پایگاه کودکان ایران / باشگاه کودکان و نوجوانان دوست‌دار محیط زیست


نوشته شده در  دوشنبه 86/6/5ساعت  1:0 صبح  توسط سوزن بان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از خاکهای نرم کوشک تا ورزشگاه آزادی!
سوزن بان عزادار شد
حضور روحانیون در ورزشگاه آزادی برای اولین بار
[عناوین آرشیوشده]