سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبعث پیامبر خدا(ص)خوشحالم که به این افتخار نایل شدم که در سالروز عید برگزیده شدن برگزیده عالم، سالروز آغاز رسالت آخرین فرستاده خدا چند خطی را برای او و درباره او بنویسم. هر چند من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم...

دیشب در حین جستجو در بین پایگاه‌های اسلامی، به پایگاه کتابخانه تخصصی اسلام و ایران مراجعه کردم تا شاید جرعه‌نوش دریای مقالاتش شوم. ناگهان چشمم به مقاله‌ای از استاد رسول جعفریان افتاد. بی شک یکی از جذاب‌ترین مقالاتی بود که تا بحال خوانده‌بودم. اگر عیدی من از این عید مبعث، مطالعه همین مقاله باشد، مرا بس.

به نظرم رسید، بهترین مطلب برای این ایام همین مقاله باشد. با توجه به طولانی بودن مقاله بخش‌هایی از این مقاله را اینجا می‌آورم و پیوند به متن کامل مقاله را برای علاقمندان به مطلب می‌گذارم.
ایشان در بخشی از این مقاله خود آورده اند: «سالها پیش که مرتب تر از امروز خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی - حفظه الله من جمیع البلیات - می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است».
و در پایان متن کامل مقاله استاد فیروزکوهی را اینگونه می‌آورد: « معلوم نیست چرا و به چه سبب چند سالی است که اغلب بلکه عموم نویسندگان و گویندگان و خطبای فاضل و سخنرانان ما ، این عمومیت و اطلاق را از شمول و اتفاق انداخته و به قید و تخصیص آن در مکاتبات و محاورات خود پرداخته اند و مدام بر فراز منابر و متون دفاتر می گویند و می نویسند: «پیغمبر اسلام چنین گفت، پیغمبر اسلام چنان کرد.
حقیر احتمال می دهد که این بی توجهی و انصراف اذهان، حتی از طرف فضلا و صاحب علمان، از وقتی به ظهور و تداول عامه یافت که مترجمان کتب خارجی و سیره نویسان غیر مسلمان، به ترجمه و نقل از کتب ایشان بدون توجه و دقت شایان دست زده و عین نوشته ها و کلمات و اعتقادات و نظریات آنان را کلا و جزئا وارد عبارات و جملات مورد ترجمه خود کرده اند.
.... اما مسلمانی که اعتقاد به خاتمیت، ضروری دین و اعتقاد اوست و مسلمان فاضلی که به نص قرآن مجید و عین اخبار و قطع سیره، بلکه بحکم عقل و استدلال و وصول به درجه کمال، همین عقیده مورد قطع و یقین اوست، دیگر مجاز نیست که به هیچ گونه تخصیصی از اقسام مخصصات و هیچ نوع قیدی از انواع قیود (حتی قید توضیحی) این عمومیت و اطلاق را مخصوص و مقید گرداند، و عقاید دیگران و تخصصیات و تقییدات آنان را مورد لحاظ قرار دهد و درگفته ها و نوشته های خویش بکاربرد».

منبع: پایگاه  تاریخ ایران و اسلام

پی‌نوشت:

پ‌ن1: کمی بیشتر از شش سال پیش بود. در حرم گل‌بوی رضوی. استادم به من گفت: «با خودت عهد کن حداقل(!) در ایام ولادت و شهادت حضرات معصومین(علیه‌السلام) به اندازه یک خط هم که شده برای شناخت علمی و علمی آنان، مطالعه کنی». آن جستجو و این مقاله هم حاصل وفای به آن عهد است.
پ‌ن2: از اینجا متن سخنان امروز رهبر فرزانه انقلاب و از اینجا متن کامل مصاحبه اختصاصی سید حسن نصر‌الله با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بخوانید.
پ‌ن3: از اینجا می‌توانید یک کلیپ زیبا را درباره حضرت محمد(ص) دریافت کنید. بگذاریدش به حساب عیدی سوزن‌بان.
پ‌ن4: 
اس‌ام‌اس=پیام کوتاه، پیامک ـ لینک=پیوند ـ دانلود=دریافت یا بارگیری ـ آپلود=ارسال یا بارگذاری


نوشته شده در  شنبه 86/5/20ساعت  10:46 عصر  توسط سوزن بان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از خاکهای نرم کوشک تا ورزشگاه آزادی!
سوزن بان عزادار شد
حضور روحانیون در ورزشگاه آزادی برای اولین بار
[عناوین آرشیوشده]