سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(بازنشر. منتشر شده در تاریخ پنجشنبه 15 شهریور 1386)

عبا و عمامه!:
طلبه ای در حال پیچیدن عمامه- عکس از ایسنااز دوران نوجوانی هر وقت اسم عبا و قبا می‏آمد، یاد شکاف زیر بغل لباس روحانی محل می‏افتادم و با این سوال رو به رو می‏شدم که چرا روحانیان هیچ وقت لباس هایشان را درست نمی‏کنند و همیشه زیر بغلشان پاره است؛ اما بعدها فهمیدم این کار هم شگرد بسیار خوبی است که خیاطان لباس طلاب به خاطر ضخیم بودن لباس‏ آنها به کار می‏برند، تا جریان هوا گردش داشته باشد و باعث عرق کردن بدن نشود.

افزایش قیمت عبا و عمامه در قم:
اما از این که بگذریم این روزها قیمت عبا و عمامه در قم افزایش یافته است. این مسأله ارتباطی به وضعیت اقتصادی مملکت ندارد، بلکه میزان خرید این کالای معنوی در قم بسیار زیاد شده است.
این روزها روحانیان و طلبه‏های حوزه های علمیه خود را برای سفر تبلیغی در ماه مبارک رمضان آماده می کنند و به همین خاطر خرید عبا، عمامه و لباده در قم خیلی زیاد شده و خیاطان این کالای معنوی که تعدادشان هم زیاد نیست، این روزها حسابی سرگرم دوخت‏و‏دوز هستند. طلبه ها بعد از شش سال درس خواندن در حوزه‏های علمیه می توانند معمم شوند، یعنی پوشیدن رسمی لباس روحانیت. حالا بگذریم که بعضی ها زیر آبی می روند و در همان ابتدای طلبگی هم لباس می‏پوشند. این مسأله ریشه تاریخی دارد و آن هم به این دلیل است که در قدیم هر کسی طلبه می شد باید از همان ابتدا لباس روحانیت را بر تن می‏کرد؛ اما امروزه لباس روحانیت یعنی نماد یک دانش‏آموخته حوزوی.

سفرهای تبلیغی و خانواده طلاب:
بگذریم... . روحانیان و طلبه‏هایی که خودشان را برای سفر معنوی تبلیغ آماده می‏کنند، رسیدگی به وضعیت خانه و خانواده این روزها یکی از کارهایی است که به آن می‏پردازند؛ دوری یک ماهه از خانه و خانواده می‏طلبد که این روزها تکاپوی بیشتری داشته‏باشند. خرید آذوقه یک ماهه برای خانواده، رسیدگی به مسایل فنی ساختمان مثل کولر و غیره و حساب و کتاب مسایل مالی و پرداخت بدهکاری‏ها از جمله کارهایی است که این روزها بازارش داغ است.
هرچند برخی با خانواده به تبلیغ می روند و همسرانشان نیز که معمولا از دانش آموختگان حوزه علمیه هستند در آنجا به برگزاری کلاس و برگزاری جلسات برای بانوان می‏پردازند که عالی و ستودنی است.

تبلیغ؟کجا؟:
روستاها، شهرهای مختلف، نقاط محروم کشور، زندان ها، مدارس، دانشگاه‏ها و خوابگاه‏های دانشگاهی و حتی بیمارستان‏ها و ادارات دولتی تا کارخانه ها و کارگاه های صنعتی از جمله فضاهایی است که روحانیان برای ماه رمضان به آنجا می‏روند. اما گروهی دیگر از طلاب به خارج از کشور عزیمت می‏کنند و در کشورهای مختلف ماه رمضان را به تبلیغ و بیان معارف اهل بیت می‏پردازند که کار بسیار دشواری است. مخصوصا اگر کشور غیر‏اسلامی باشد که دیگر جز تخم‏مرغ کمتر جرأت می‏کنند غذای دیگری بخورند.خارجی‏ها هم فکر می کنند که تخم‏مرغ برای ما ایرانی ها غذای مقدسی است غافل از این که دقت در نجاست و پاکی، جرأت خوردن غذای دیگری را به آدم نمی‏دهد. (ان شالله یک بار درباره تبلیغ خارج از کشور بیشتر برایتان می نویسم...)

دردسرهای شیرین عمامه:
این بستن عمامه هم در سفرهای تبلیغی درد‏سرهای خودش را دارد. تا به حال و با پیشرفت علم هیچ دستگاهی ساخته‏نشده‏است که، بتواند یک عمامه بپیچد. یک پارچه که معمولا جنس آن از وال هندی(!) است به طول حداقل شش متر و به رنگ‏های سفید و سیاه. طلبه هایی که سفرهای اول تبلیغی‏شان است حسابی اضطراب دارند و ترس از باز شدن عمامه امان آدم را می برد. البته شنیده‏ام که علمای لبنانی عمامه پیچ دارند و خودشان عمامه نمی‏پیچند. خدا شانس بدهد... .
خودم هم هنوز پیچیدن عمامه را یاد نگرفته‏ام. چند سال قبل در اولین سفر تبلیغی‏ام به مهر‏شهر کرج، دو تا عمامه را دادم یکی از دوستان پیچید. آنها را در یک قابلمه(!) گذاشتم که خراب نشوند و با این وضعیت توانستم یک ماه عمامه مناسبی داشته باشم. البته نگهداری عمامه و دور از دسترس کودکان بودن هم از نکات امنیتی(!)  نگهداری عمامه است. معمولا طلبه‏ها با وضو و خواندن دعا، عمامه را بر سر می‏گذارند و برایش احترام زیادی قایل‏اند.

خیاط عرب‏پور و خرید لباس روحانیت:
برای خرید یک دست لباس روحانیت هم باید به قول امروزی‏ها کلی پیاده(!) بشی. تا این اواخر که سراغ دارم دوخت یک‏دست عبا، قبا، لباده و عمامه از یک جنس متوسط بالغ بر 100 هزار تومان می‏شود. بیش‏تر از نوع پارچه، خیاط این لباس ها، مهم است که چقدر ماهر باشد. بهترین خیاط قبا و لباده دوز در قم استاد عرب‏پور است، همان کسی که برای رهبر معظم انقلاب قبا می دوزد و برای این کار هم کلی خاطره دارد چون کارش را کش می دهد تا چند بار برود تهران و آقا را ببیند. این قبا هم هنر آقای عرب‏پور است که رهبر معظم انقلاب بر تن کرده است. ببینید می‏پسندید.
قبای امام راحل را هم همین آقای عرب پور می دوخت. اگه اندازه لباس شخصیت‏های مهم ملکتی را بخواهید بدانید، باید بروید و دفتر این بنده خدا را ببینید که فکر کنم یواش یواش باید مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را به عنوان یک سند مهم ضبط و نگهداری کند!.

گردهمایی مبلیغین در قم:
این روزها هم قم خیلی شلوغ است. هرسال قبل از ماه رمضان مبلغان حوزه چند گردهمایی برای مبلغین برگزار می کنند و درباره مسایل مختلف مرتبط با تبلیغ در این جلسات صحبت می‏شود و سخنرانی شخصیت‏های برجسته کشور هم بخشی از برنامه‏های جلسات است. این دفعه هم قرعه به نام رییس جمهور محبوب کشور خورده‏است و در جمع مبلغان صحبت می‏کند. (مربوط به سال 86)
راستی تا یادم نرفته، پیشنهاد می‏کنم اگر خواستید برای یک روحانی هدیه بخرید و یا این که معلم‏تان روحانی بود و خواستید روز معلم هدیه بدهید، اهدای یک پارچه عمامه بهترین هدیه برای یک روحانی است. مرکزش هم بازار عرب‏ها و پاساژ حضرت صاحب‏الزمان-عج- قم است. نذر کردن برای سادات آن هم یک عمامه چه صفایی دارد.
راستی پیشنهاد می کنم به یک مراسم عمامه گذاری هم بروید. برای طلاب کمتر از مراسم ازدواج نیست. خیلی معنوی است و با صفا. دعا کنید خدا روزی ما هم بکند. یا‏علی

مراسم عمامه گذاری در حوزه علمیه

در همین رابطه بخوانیم:

بهای لباس طلبگی... 
فضایل لباس روحانیت... 
لزوم اهتمام اهل علم به تبلیغ... 
ماه رمضان را آباد کنید... 
مجموعه یادداشتهای خواندنی درباره حوزه، طلبگی، تبلیغ و روحانیت


نوشته شده در  جمعه 89/5/8ساعت  1:0 عصر  توسط سوزن بان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از خاکهای نرم کوشک تا ورزشگاه آزادی!
سوزن بان عزادار شد
حضور روحانیون در ورزشگاه آزادی برای اولین بار
[عناوین آرشیوشده]