سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این روزها یکی از مباحثی که نقل محافل دینی، سیاسی و اجتماعی، در داخل و خارج از کشور شده، بحث حجاب و البته مبارزه نیروی انتظامی با بدی آن است!
خیلی هم جالب شده، هر کس به فراخور اعتقاد دینی و سیاسی و اجتماعی خودش و حتی به فراخور شغلش بر این حکایت حاشیه ای می نویسد!
در این میان دست و پا زدن برخی افراد در برخی محافل داخل و خارج دیدنی است که این همه زحمات نیروی انتظامی را به رای خودشان تفسیر می کنند!
قبل از آنکه دیدگاه سوزن بان را در این زمینه مطرح کنم بد نیست چند مقدمه را با هم مرور کنیم:
مقدمه اول: آنچه مسلم است حجاب با یک تفسیر مشخص در دین اسلام، نه تنها مورد تایید است بلکه از ضروری(واجب) هم می باشد.
مقدمه دوم: به عنوان یک سئوال: اصولا از نظر دین در مقابل حجاب، بد حجاب و بی حجاب قرار می گیرند یا فقط بی حجاب؟ به عبارت دیگر آیا بد حجابی در دین معنا و جایگاهی دارد؟
مقدمه سوم: مبارزه با مفاسد اجتماعی از اهم وظایف نیروی انتظامی است... .
مقدمه چهارم: با توجه به شدت وضوح مبانی امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و مصادیق مفاسد اجتماعی برای نیروی انتظامی چیست؟ و چه مرجعی باید این مصادیق را تعریف کند؟ قانون، شرع و یا هر دو؟

.........................................................

در این مجال قصد پاسخگویی به این سئوالات را ندارم، که قبل از ما بسیار پاسخ داده اند... و اکنون هم خود را در جایگاهی نمی بینم که بخواهم به این سئوالات پاسخ جامعی بدهم... فقط طرح مسئله ای بود برای اهلش... .
اما آنچه این روزها ذهن سوزن بان را به خودش مشغول کرده است، جایگاه، نقش و وظیفه متولیان فرهنگی کشور در قبال مفاسد اجتماعی است. حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و رادیو چه کرده اند؟
شاید ما در مقامی نباشیم که مدیران فرهنگی کشور را به نقد بکشیم، ولی مسلما در جایگاهی هستیم که بتوانیم از آنها سئوال کنیم که چه کرده اند؟ متولیان فرهنگی کشور و در صدر آنها حوزه علمیه، برای حل معضلات اجتماعی و ریشه کن شدن مفاسد اجتماعی چه کرده اند؟
امروز در یکی از خیابان های تهران دیدم که چگونه بانوان بی(بد) حجاب فقط چندین متر اطراف نیروی انتظامی را مثلا! با حجاب بودند تا بتوانند به خیابان بعدی برسند و ...، این یعنی کار از ریشه خراب است. اصلاح ریشه کار مراکز فرهنگی و در صدر آنها حوزه علمیه است. وظیفه نیروی انتظامی از بین بردن ریشه های فاسدی است که امیدی به اصلاح آنها نیست. اینطور نیست؟
اما حوزه علمیه...
آیا اگر از حوزه علیمه سئوال شود که برای تبیین فرهنگ حجاب در کشور چه کرده ای؟ پاسخ جامع و شاملی خواهد داشت؟ شاید تبلیغ در ماه رمضان، دهه محرم و بعضا در دهه فاطمیه و یا چاپ و نشر کتاب، مجله، راه اندازی پایگاه های اینترنتی مرتبط، تولید لوح های فشرده و نرم افزار(اگر بوده)، بهترین و سریع ترین پاسخ های حوزه به این سئوال باشد. اما آیا کافی است؟ و یا حتی آیا موثر بوده است؟
به نظر می رسد حوزه علمیه در قبال مساله حجاب نسبت به دو گروه وظیفه تبلیغی دارد. شایسته است حوزه علمیه با تشکیل یک کمیته اختصاصی، متشکل از کارشناسان حوزه و دانشگاه به بررسی و آسیب شناسی مساله تهاجم فرهنگی و ابتذال و نهایتا بحث حجاب بپردازد و برای هر کدام از این گروه مخاطبان برنامه تبلیغی داشته باشد.
گروه اول در این داستان مردم هستند از پیر و جوان، زن و مرد... ، اکتفاء به طرح های تبلیغی کوتاه مدت و مقطعی نمی تواند تاثیر عمیقی در ریشه کن شدن ابتذال داشته باشد. حوزه علمیه باید از تمامی امکانات موجود خصوصا رسانه های جمعی استفاده کند. با کمی ابتکار می توان حتی از ظرفیت موجود در کلیپ های انیمیشن هم استفاده کرد... . باید قبل از هر چیز به تولید محتوای مناسب و موثر در این زمینه پرداخت. سپس آن محتوا را به تناسب مقاطع سنی و تحصیلی مختلف در قالب های مختلف به جامعه عرضه کرد.
و گروه دوم که برنامه ریزی حوزه علمیه در این مقطع زمانی، تولید محتوا و تبلیغ در زمینه مبارزه با بی حجابی برای آنها، از اهمیت بیشتری برخوردار است، دیگر نهادهای متولی این امر و در صدر آنها نیروی انتظامی است.
باید در قالب طرح های فوری و دراز مدت به بررسی و  آسیب شناسی صحیح و دقیق راهکارهای مبارزه با بی حجابی پرداخت و پس از آن نتایج را در اختیار متولیان امر قرار داد... .
به عبارت دیگر مشکل اینجاست که همه نهادهای متولی امر فرهنگ در کشور، به صورت نسبی و تقریبا مشغول استراحتند و چون نیروی انتظامی مصمم است که به وظیفه خود عمل کند، این امر کمی بد جلوه می کند.
حکایت آن کارگرانی است که یکی چاله می کند و دیگری پر می کرد... . نیروی انتظامی کاری ندارد که چه کسانی باید قبل از این فعالیت فرهنگی می کردند و ... او اکنون می خواهد وظیفه اش را انجام دهد... .

آخرین کلام:
باید فرهنگ سازی کرد نه فرنگ زدایی

انتظار شما از حوزه علمیه در این زمینه چیست؟

 


نوشته شده در  یکشنبه 86/2/9ساعت  1:0 عصر  توسط سوزن بان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از خاکهای نرم کوشک تا ورزشگاه آزادی!
سوزن بان عزادار شد
حضور روحانیون در ورزشگاه آزادی برای اولین بار
[عناوین آرشیوشده]