سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گفتگوی تلفنی سوزن بان و یکی از مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم

زمان: دو هفته مانده به ایام نوروز
این ور گوشی تلفن: سوزن بان
اون ور گوشی تلفن: مسوول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم
سوزن بان: الو... الو
- بفرمایید
سوزن بان: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم ؟
- بله بفرمایید
سوزن بان: با مسوول روابط عمومی سازمان کار داشتم
- گوشی خدمتتان تا وصل کنم
(بعد از مدتی انتظار)
- سلام علیکم بفرمایید
سوزن بان: سلام علیکم، خسته نباشید. یک سوال داشتم از خدمتتون!
- بفرمایید
سوزن بان: شما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم و با توجه به فرارسیدن ایام نوروز چه برنامه هایی برای توریست ها و مسافران نوروزی در نظر گرفته اید، تا این افراد بتوانند با فضای حوزه های علمیه آشنا شوند؟
- منظورتان چیه؟
سوزن بان: ببینید... با توجه به این که استان قم به عنوان قطب جهان تشیع مطرح است و در این شهر بزرگترین حوزه های علمیه شیعی قرار دارد،بخشی از میراث فرهنگی اختصاص به این نهاد دارد، شما چه برنامه هایی طراحی کرده اید تا توریست ها و مسافران نوروزی بتوانند با این نهادهای فرهنگی آشنا شوند؟
- ( بعد از کمی من و من کردن ) عرضم به حضورتان بنده پی گیری می کنم و چند روز دیگر عرض می کنم خدمتتان.
سوزن بان: شما آقای ؟
- آقای ...
سوزن بان: ممنون بنده تماس می گیرم.
(البته نوع برخورد این آقا طوری بود که نشان می داد جوابی ندارد و به همین خاطر نخواستیم پی گیری هایمان اسباب شرمندگی وی را فراهم کند، به همین خاطر از پی گیری صرف نظر کردیم)

 

نوروز، گردشگری و توریسم:

هر سال وقتی به ایام نوروز نزدیک می شویم، بحث بازدید توریست ها و مسافران نوروزی از میراث فرهنگی یکی از سوژه های جدی رسانه ها به شما می رود.
وقتی هم اسم میراث فرهنگی مطرح می شود بیشتر شهر اصفهان و شیراز به ذهن ها خطور می کند وچند اثر تاریخی مانند تخت جمشید، میدان امام و ....
اما در این میان حوزه های علمیه شیعی واقع در ایران یکی از نهادهای اصلی فرهنگی است که سالیان متمادی نه تنها ایران را تحت تأثیر جریان های فر هنگی خود قرار داده است بلکه هم اکنون به عنوان کانون توجه دیگر کشورها نیز مطرح است.

اما ...
آیا شما تا به حال دیده اید که توریست ها و مسافران نوروزی از حوزه های علمیه بازدید کنند و با این نهادهای فرهنگی بیشتر آشنا شوند؟
شما چطور؟ آیا پیش اومده یه بار هم تصمیم بگیرید از یکی از حوزه های علمیه بازدید کنید؟


چرا حوزه های علمیه؟

شاید برخی بپرسند مگر حوزه های علمیه چه چیزی دارند تا مردم از آن بازدید کنند؟
درسته ... واقعا باید این سوال را پرسید چون تا به حال روی این موضوع کار نشده است.

نوع ویژه معماری مدارس علمیه، جریان های سیاسی ایجاد شده در هر مدرسه علمیه و تأثیر گذاری آن بر تاریخ ایران، شخصیت های برجسته ای که در هر مدرسه علمیه پرورش یافته اند، آشنایی با شیوه آموزشی و تحصیلی طلاب و ... همه از موضوعاتی است که می تواند گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.

امتحان کنید... مثلا مدرسه فیضیه قم، با آن سبک معماری قدیم و جدید خود می تواند کارگاهی برای دانشجویان رشته معماری باشد... . تحولات سیاسی و اجتماعی ای که در مدرسه علمیه فیضیه قم شکل گرفته نقطه توجه دانشجویان و محققان تاریخی و اجتماعی است و شکل گیری شخصیتی مانند امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین دستاورد این مدرسه علمیه می توانند انگشت ابهام هر بیننده ای را برگزیند و بی دلیل نیست که تصویر این مدرسه علمیه در برخی از اسکناس ها درج شده است.
بازدید از حجره ای که حضرت امام راحل در آن زندگی می کرده و به تحصیل مشغول بوده است هم خالی از لطف نیست.
علاوه بر همه اینها برای مثل کسانی هم که اهل رایانه و اینترنت هستید، بخش های فناوری اطلاعات و رایانه هر حوزه علمیه می تونه بسیار جذاب باشه... .
و شاید جالب باشه براتون که بدونید فیضیه قم، در همسایگی حرم حضرت معصومه(س) قرار داره... .
البته این یک نمونه بود... در هر شهری دست کم یک حوزه علمیه خودنمایی می کند که کانون تحولات بزرگی بوده است.
اما مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشکری ایران و مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه قم چه برنامه های برای این مسأله طراحی کرده اند؟
آیا اصلا تا کنون بر سر یک میز برای بررسی این مسأله نشسته اند؟
بگذریم که هنوز جای مدارس علمیه در نقشه شهرهای مختلف خالی است در حالی که به راحتی می توان رستوران ها و پمپ های بنزین را در این نقشه ها پیدا کرد.
در هر حال امیدواریم این رخداد زیبا نیز شکل بگیرد ومسوولان سازمان میراث فرهنگی و حوزه های علمیه برای این بخش تدبیری بیندیشند. سوزن بان دو

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خیلی جالبه، وقتی برادر عزیزم الملقب به سوزن بان دو زنگ زد و گفت که در این باره نوشته، منم عزمم رو جزم! کردم تا شاید بتونم با همکاری گوگل چند تا تصویر مناسب برای این مطلب پیدا کنم ولی دریغ از یک تصویر مناسب! هر چند این تجربه رو قبلا هم در مورد یکی دیگه از موضوعات سوزن بان داشتم!... یادمه وقتی روی خط مسنجر به اعضاء محترم اد لیست! گفتم در این امر خطیر کمکم کنن، یکی به طعنه بهم گفت: گشتم نبود، نگرد نیست!
باور کنید حتی در سایت های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی هم چیزی پیدا نمی شه! خیلی جالب بود برای هر مکان و ابنیه تاریخی که به ذهن  می رسه، اعم از دینی و اجتماعی و سیاسی مجموعه تصویری بود غیر از حوزه های علمیه!

... حتما به یک حوزه علمیه سر بزنید و قضاوت کنید... . 


نوشته شده در  سه شنبه 86/1/14ساعت  6:0 عصر  توسط سوزن بان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از خاکهای نرم کوشک تا ورزشگاه آزادی!
سوزن بان عزادار شد
حضور روحانیون در ورزشگاه آزادی برای اولین بار
[عناوین آرشیوشده]